dimarts, 2 d’abril del 2019

FAMÍLIA I ESCOLA: UN COMPROMÍS CONJUNT



De la mà de Belén Alvite, pedagoga i directora del Centre d’Estudi i Prevenció de Conductes Addictives (CEPCA), hem compartit inquietuds i sabers amb la finalitat d’aprofundir en la meravellosa, però complexa, tasca d’educar. Parlem de la formació i del creixement personal dels infants i, especialment des de l’educació infantil, com els primers anys de vida són fonamentals per a tot el desenvolupament posterior.

Citant-la: “no podemos ser madres ni padres sin saber las personas que somos nosotros”. En aquest sentit, cal un treball de reflexió individual i personal per, a continuació, posar la mirada en els infants.

L’escola aposta per un model educatiu que faci dels alumnes persones autònomes, capaces, crítiques i responsables de i en la societat en la qual viuen.
La família, com a primer agent estimulador del desenvolupament dels infants, de socialització i d’aprenentatge, també ha de reflexionar envers això. Quines habilitats per a la vida volem desenvolupar en els infants? Belen assenyala la importància de la responsabilitat, l’optimisme, l’autoestima, la tolerància a la frustració, l’autonomia, les habilitats per a relacionar-se i la capacitat per a resoldre conflictes.
En aquest sentit, l’estil de criança (permissiu, autoritari, absent o democràtic) adoptat per la família afavorirà en més o menys mesura unes habilitats o unes altres i, en definitiva, la formació d’una determinada personalitat en els seus fills i filles.

En tot aquest entramat, el qual podem comparar amb l’elaboració d’una recepta, no hem d’oblidar els condiments per a que tingui el gust el més desitjat possible:
-         * compartir temps: no en termes quantitatius sinó un temps de qualitat.
-      * reforç positiu: reforçant les conductes positives i esperades; no donant la nostra atenció quan ha passat una conducta inadequada.
-     * educar les emocions: verbalitzar com ens sentim en diferents situacions i tenir present que el desenvolupament afectiu és el motor de la resta de tipus de desenvolupaments.
-     * normes: el NO és necessari per al bon desenvolupament personal i nosaltres hem de prendre consciència que exercim d’autoritat (límits i normes clares i coherents, pensades i consensuades així com argumentades).
-       * modelatge: els adults de referència exercim de models en tot moment la qual cosa és un factor influent en l’educació dels infants.
-          * comunicació positiva: utilitzar i, per tant educar, el llenguatge assertiu.
-         *  joc: l’activitat lúdica com a base indispensable de l’aprenentatge.

La família, arribats a aquest punt, no està sola. L’escola complementa i acompanya en aquest camí ja que ambdós agents estan implicats en el benestar dels infants.

Belen destaca, per acabar, que tinguem present que tots els infants són educables i, citant a Plató, “la disponibilitat emocional influeix en la capacitat d’aprendre”. Doncs, assegurem-nos de com es troben els infants, de quina és la seva disponibilitat emocional:
-         * des de l’escola: creem aules emocionalment intel·ligents, coneguem les característiques familiars, creem vies de comunicació i col·laboració conjuntes...
-         * des de casa: negociem, busquem moments per allò que Belen anomena  “sopars romàntics” on els progenitors puguin parlar i compartir, mostrem-nos coherents, posem paraules a les emocions, reforcem allò positiu...

Assegurem, doncs, una bona disponibilitat emocional i, en definitiva, un benestar personal. Reforcem allò positu: i si abans d’anar a dormir ens parem i pensem alguna cosa del dia que SI hagi funcionat, alguna cosa que puguem agrair, que ens hagi fet sentir bé...? Estareu entrenant en allò positiu!
 Us animem a provar-ho!

Gràcies a les famílies que han participat de la ponència i, especialment, a na Belén.
Inès Aulet




Algunes fotografies de diferents moments i responsabilitats que treballem a l'escola:  


















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada