dimarts, 3 de desembre del 2019

EL DIA A DIA A L'ESCOLA

Algunes famílies comparteixen la necessitat de saber, en detall, COM  es treballen els diferents moments educatius. Cada curs es duu a terme una reunió pedagògica en la qual es comparteixen molts quefers però així i tot, els infants i jo volem compartir com és el dia a dia a l'escola. Feim tantes coses que segurament ens en deixarem alguna però... esperem que us serveixi i us agradi!

BON DIA!

Comencem la jornada (després d'haver col·locat les nostres coses) amb un cercle d'entrada i de rebuda on, cada dia, un infant s'encarrega d'aquest moment. El curs passat teníem un plafó amb fotografies però ja identificam el nostre nom i cada matí agafam la nostra targeta identificativa i la posam al plafó del bon dia. Així l'encarregat/da només ha de comptar quantes targetes hi ha al plafó per a saber quantes persones som a classe.

I abans de fer el cercle els infants saben que, a part del nom, també han de col·locar la seva foto al plafó de les emocions, segons com es senten.



QUANTS SOM?

Material montessori: caixa de números de diferent color per a designar les unitats (verd), les desenes (blau), les centenes (vermell)...
A l'escola treballam la posició numèrica i encara que a l'hora d'escriure, per exemple, el 21, tinguem clar que necessitam un 2 i un 1, cal ensenyar-los que el número 2 no representa dos unitats sinó que representa el número 20! Per tant per a fer el número 21 necessitam agafar el 20 i l'1!



Forma part d'aquest ritual: mirar el temps que fa i apuntar-ho a la pissarra o fer el dibuix corresponent, mirar a quin dia de la setmana ens trobam i també al calendari, cantar la cançó del bon dia i saludar, un a un, als companys i companyes: "Bon dia"! (mirant-nos als ulls i donant-nos la mà).




A més, cal saber qui seran els encarregats del dia: aigües, esmorzar, netejar les taules, escombrar, responsable de que la llum estigui apagada quan no hi ha ningú al bany o a l'aula, i responsable del moment de rentar mans (no és un moment de joc i intentam fer un bon ús de l'aigua i el sabó).

Tenim una graella on deixar constància de quan ens toca ser encarregat/da d'alguna tasca. Na Inès ens ajuda ja que en aquesta graella no tenim la nostra foto sinó que cada un de nosaltres és un número. I per a que ens sigui més fàcil, tenim al costat un full amb les fotos de cadascú i quin número som.


També cal dir que és un temps on ens encanta compartir aspectes quotidians amb els companys i companyes. ens encanta poder explicar, parlar, que ens escoltin... Per això, el cercle ens permet estar tots i totes igualment d'involucrats i és important que ens vegem les cares.
Si volem parlar hem d'aixecar la mà, saber esperar i no interrompre a la persona que està parlant.




Si algú no ens escolta nosaltres hem après a ser autònoms i a saber demanar: m'escoltes per favor? Les demandes que es fan entre iguals tenen un pes molt valuós.

DIFERENTS ACTIVITATS PERÒ...
PER DAMUNT DE TOT, BON CLIMA D'AULA I BENESTAR

Després del bon dia realitzam l'activitat que toqui fer, segons el dia en què ens trobem o allò que estem treballant. Ja sabeu que realitzam molta feina a nivell emocional i de cohesió de grup ja que és la base per a poder tenir un bon clima d'aula i que tot funcioni el millor possible.
En ocasions no hem iniciat l'activitat pertinent fins a assegurar-nos que hem resolt tot allò necessari. Per exemple, si algú ha vengut enfadat de casa o aquell dia no està tan predispost/a... intentam ajudar-nos els uns als altres i anam dient possibles solucions fins a trobar la que més li agrada a la persona afectada.

I per al bon clima també...la importància de la cohesió grupal! SOM UN EQUIP!


Entre les propostes que feim a l'aula trobem:

APROXIMACIÓ A LA LECTOESCRIPTURA I LA LÒGICOMATEMÀTICA 

Partim de propostes lúdiques on els infants dediquen un temps determinat a elles, de manera autònoma i amb la nostra ajuda si és necessari. Les propostes són presentades primer en gran grup i s'explica com es "juga" abans de que ells/es ho facin sols/es.
Cal anticipar als infants allò que s'espera d'ells i que volem que facin o aconsegueixin.

Us animem a que dediqueu, si voleu, temps a casa per jocs com el dòmino, un memory d'imatges o de lletres, a crear números i lletres amb diferents materials com taps i còdols, dibuixar amb el dit en safates amb arena, farina... I gaudir d'allò que ens ofereix l'entorn, quan sortim al carrer... també és una gran oportunitat per seguir aprenent.

LÒGICOMATEMÀTICA
DÒMINO



 SERIACIONS

 


COMPTATGE

 

 FORMES GEOMÈTRIQUES



 

 ASSOCIACIÓ I GRAFOMOTRICITAT




 

 PARCHÍS



 REGLETES


LECTOESCRIPTURA

Qualsevol moment de la jornada es treballa la funcionalitat de la lectura i l'escriptura: quan escrivim el temps que fa, o quan apuntam el nostre nom per a que no es perdi un dibuix, per a fer votacions a la pissarra (per exemple quan havíem de votar la pel·lícula del dia que anirem al cinema...), escrivint la carta de desitjos per als Reis d'Orient... Però també disposam de propostes concretes per a reforçar aquest aspecte.

RECONÈIXER I ASSOCIAR



 MEMORY


ESTAMPACIÓ AMB SEGELLS

 CREAR LLETRES I TRAÇ



 LLETRES MAGNÈTIQUES




Com sabeu, el curs passat vàrem iniciar el treball de les inicals des de la pràctica vivencial, creant-les amb el cos. Enguany esteim acabant l'abecedari, de la mateixa manera: pensant com podem fer una lletra, quantes persones necessitam, com ens hem de col·locar...?







 Sorgeixen alguns dubtes... la S és un 2? Comprovem-ho: semblances i diferències...


Per a saber representar una lletra ens va molt bé mirar atentament com és!

Ja ens queden poques lletres per a poder confeccionar i tenir l'abecedari complet!


FEIM LES PAUS

Programa per a treballar les bones relacions i la resolució de conflictes.

- Hem dibuixat una baralla i classificat els dibuixos segons les possibles solucions (pegar, fugir, avisar a un adult o parlar). Arribem a l'acord que la més important és PARLAR i, si és necessari, demanarem ajuda.


 - Llista de solucions i explicació de problemes: arrel d'aquesta dinàmica, quan sorgeix qualsevol situació en la qual algú necessita ajuda, entre tots i totes pensem possibles solucions.



- "Teléfono roto": la importància de la escolta activa per a una bona comunicació i evitar malentesos.



Continuarem...!

A més de fer aquestes dinàmiques un moment determinat de la setmana, cada dia tenim l'espai del racó de parlar i escoltar (que vàrem introduir el curs passat) per a la gestió autònoma dels conflictes. Recordem com funciona: la persona que vol parlar s'ha de situar a la boca i la persona que està a l'orella ha d'escoltar. Per a canviar de rol s'han d'intercanviar de lloc.
Es tracta de respondre a la pregunta: què ha passat?, per passar a parlar de com ens hem sentit i, sobretot, demanar "què necessites?".
Els infants han passat de necessitar la presència de l'adult per a gestionar-ho a fer-ho de manera autònoma.



APROFITEM SITUACIONS QUE VENEN DE CASA O INTERESSOS DELS INFANTS

- N'Oliver porta una notícia del diari on surt ell (El día del pedal) i això ens engresca en començar un treball sobre els diaris i en la possibilitat de fer nosaltres una notícia.



- Donem cabuda als contes de casa ja que és una de les coses que més ens agraden











- Si anem de viatge... ho expliquem o ensenyem fotografies, postals...



Tots els moments de la jornada són educatius i, per tant, no podem oblidar parlar del MOMENT D'HIGIENE I ESMORZAR.
En haver recollit la classe, anem a rentar mans. A la pica hi caben dos persones i ens hem de rentar les mans tenint cura de l'aigua i del sabó. A continuació és hora d'esmorzar i primer cal anar a agafar el tovalló de la cistella.


La trobada a taula és un acte social i un gran moment per a treballar les relacions a part dels hàbits. 
en acabar d'esmorzar cadascú ha de deixar la seva taula escombrada i la seva cadira recollida. A més, com hem dit, tenim uns encarregats/des de netejar les taules (revisar abans de sortir al pati i deixar-les netes a les 14h) i escombrar el terra.

Si queda temps abans de sortir al pati podem mirar un conte o dibuixar a la pissarra. Després toca sortir a esbargir-se a l'aire lliure. Si el temps ja és fred haurem d'abrigar-nos i ja sabeu que una tècnica per a posar tant jaquetes com bates és col·locar-les al terra amb la caputxa o etiqueta en direcció als peus, ficar les mans dins les mànigues i aixecar la roba col·locant-la a l'esquena (per sobre del cap). 
Evidentment, demanar ajuda a un company o companya també és una gran idea!

RECICLAR
 
Sabem que en allò que hem d'incidir és en REDUÏR i per això treballem el fet de dur el menys plàstic possible.
A classe, reciclem i dos dies a la setmana anem a buidar les papereres als contenidors que tenim a l'escola.






RELAXACIÓ

L'equilibri entre l'activitat i la calma és indispensable. A la tornada del pati ens rentam les mans i després duim a terme alguna tècnica de relaxació:

Descansem amb la nostra tela, massatge dels animals, massatge de la Damaris Gelabert, massatge amb plomes, massatge de la bolla, ioga/meditació/concentració!




*  Massatge dels animals (en parelles i se'l fan a l'esquena)

"Esclafa un ou, cau la clara, cau la clara.
pugen els elfants, baixen els elefants
pugen les serps, baixen les serps,
pugen les formigues, baixen les formigues,
pugen les granotes, baixen les granotes,
pugen els cocodrils, baixen els cocodrils,
i aquest massatge s'ha acabat!"

* Massatge de Damaris Gelabert: Youtube - Cançó "Massatges"



 I UN COP A LA SETMANA:  PSICOMOTRICITAT, ANGLÈS I TEATRE!  
I NO OBLIDEM ELS AMBIENTS. 
(Al blog teniu entrades relacionades amb psico i teatre i al blog general de l'escola hi ha un espai dedicat per als ambients on anirem publicant les fotografies).


Allò fonamental és atendre a les necessitats de cada un dels infants i de cada moment. Tot moment és educatiu i per tant tot ens serveix per avaluar i millorar.
Com sabeu aquest curs hem iniciat els plans personals dels alumnes demanant-los en què poden millorar. Pensareu que no se'ls ocorren coses i que nosaltres com adults podrem decidir per ells/es. Doncs bé, si algú ho necessita està clar que som el seu referent i la seva ajuda però us animo a confiar de primera mà en les seves possibilitats i en què són capaços de prendre decisions.

Hem escrit allò que cadascú vol millorar en el seu pla personal i també ho han representat a través d'un dibuix el qual hem fet servir per a fer un plafó visual per a la classe.









































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada