diumenge, 14 de març del 2021

SORTIDA A PLATJA D'EN BOSSA A L'HIVERN

Aquest divendres vam anar a la platja, és una sortida que fem cada curs al manco dues vegades per poder veure els canvis que es produeixen al nostre entorn natural proper en les estacions. Aquest curs l'hem fet a l'hivern (la que vam fer aquest divendres 12 de març) i l'altra la farem al juny.

Durant la setmana, abans del dia de la sortida a la platja, vam situar en un mapa la nostra escola i platja d'en bossa. Vam veure la distància que hauriem de fer, la platja no està molt lluny de l'escola tot i així haviem d'anar en autobús. Vam aprofitar en la conversa que aquell dia un grup de 3 anys de l'escola (on està el meu fill, del que sonvint els parlo i que els Colors coneixen) se n'anaven al bosc de S'Argentera, en Sant Carles. Així que vam situar en el mapa d'Eivissa el poble de Sant Carles i vam veure la distància que hi havia des de l'escola. Era molt més lluny!

Com anàvem en autobús, aquest s'havia de pagar. Es va demanar diners a les famílies (4 euros) i cadascun dels nens i nenes dels Colors va anar contant i fent el registre del diners que portava en una graella comú. Amb aquesta activitat els infants van sentir que pagàven el seu viatge en autobús, es van apropar al concepte de suma manipulant els diners que portava per poder calcular el total de 4 euros, a més a més, amb la posada en comú una vegada que tots van fer el seu registre, van veure que hi havia diferents maneres d'ajuntar diners per tenir el mateix total.

"El nen es sent bé en la naturalesa perquè és un espai adequat per a ell que li permet aprendre des del plaer". Philip Bruchner

Va arribar divendres, el dia de la sortida, dia que tenien molt clar perquè l'haviem situat en el nostre calendari de classe i durant la setmana anàven contant els dies que faltàven.  Estàven molt emocionats! El viatge en autobús els va resultar curt, tots tenien moltes ganes de poder anar en aquest transport, però prompte es van oblidar d'aquesta sensació quan vam arribar a la platja.

El primer que vam fer va ser deixar les motxilles en un puesto adequat per després poder esmorzar, explorar, jugar,... Vam fer una rotllana de conversa i a més d'explicar unes normes de convivència per poder estar tranquils, vam parlar de la torre de defensa que teniem a prop. Entre les idees que tenien tots, vam aclarir que:

- Les torres de defensa servien per avisar a la gent que vivia a la illa d'Eivissa de que venien els pirates.
- El vigilant que estava en aquesta torre, per avisar a la gent del poble, feia un foc a dalt de la torre i quan les persones veien el fum anaven ràpid a amagar-se dins de les seves cases i guarides/refugis.
- Els vigilants de les altres torres de defensa de la illa, quan veien aquest fum, també feien un foc i d'aquesta manera s'anava avisant a tota la gent de la illa. Era un treball en cadena, cooperatiu.
- Les torres de defensa es van construir fa molts d'anys.
- Les torres de defensa son un bé cultural, això vol dir que son uns monuments que es van fer fa moltíssims d'anys i que ens expliquen com era la vida de les persones fa molts d'anys, és com tenir un museu a l'exterior. Per això les hem de cuidar i no fer-les malbé.
- Els pirates ja no existeixen.

Després d'aquesta conversa, vam anar fins a la torre de defensa a veure-la de més a prop i a explorar que hi havia per allà. El camí fins allà també ens va donar l'oportunitat de posar en pràctica les nostres habilitats d'escalada, ja que era una mica empinat i pedregos.

En el camí hi havia un canal d'aigua. L'aigua entra de la mar fins arribar a les salines, on s'extrau la sal.

Ens vam aturar davant del cartell explicatiu de la zona, que ens deia que aquí començava una zona protegida: el parc natural de Ses Salines. Vam llegir la llegenda de les coses que podiem fer i les que no i vam situar la torre de defensa que anàvem a visitar.

Fotos de la pujada i baixada a la torre:

Una vegada arribats a la torre:

Vam llegir quin era el nom de la torre de defensa i la data de quan es va construir. En aquest moment vam descobrir els nombres romans: en l'antiga Roma no escrivien els nombres com els coneixem ara, ho feien amb lletres! Vam interpretar el nombre que posava al cartell: la torre de defensa era del segle 16 (XVI).

Vam veure com els ocellets feien els seus nius en els forats que hi havia en la torre.

Vam rodejar la torre i vam veure el paisatge que hi havia al seu voltant, es veien uns illots als quals volien anar... I na Magali la va rodejar enfilada a ella.

I JUGAM AMB LES EMOCIONS perquè al cap i a la fi, vivim envoltats d'elles:

-En la primera foto abrassàvem la torre, que ens va omplir d'energia.

-En la segona foto, picàven a la porta i de sobte van sentir una veu greu que deia que  deixassin de picar...tots es van quedar quiets, sobresaltats, algú es va asustar, van tornar a picar, de nou la veu...fins que es van adonar que era jo que feia una broma i vam riure tots😏 En aquest moment va ser quan vam parlar de que la torre de defensa era un bé cultural del qual haviem de tenir cura.

-En la tercera foto, na Lucía va trobar uns caragols de mar soterrats a davora de la torre... Com aparegueren ahí?

"Los niños de hoy en día necesitan asalvajarse, poder jugar, tener actividad espontánea, estar entre ellos y jugar con los compañeros en entornos naturales" Heike Freire.

Al tornar a la platja, primer vam esmorzar i desprès van estar jugant, descobrint la natura, cercant tresors de la platja, parlant, rient,... Tot eren sensacions, emocions i relacions socials...

Cal dir que, tenint en compte les estacions, tenim la sort de viure a una illa on el clima és molt bo durant tot l'any, per això que ens podem trobar persones que s'animen a banyar-se no nomès a l'estiu sinò també a l'hivern.

Alguns van voler retratar el moment:

D'altres volien estar a prop del mar, sentir la sorra mullada, la posidonia i l'aigua:

Varen trobar un escarbat, el qual van observar amb les lupes i per poc que no el soterren a la pobre bestiola...

Van jugar a amagar peus, cames, inclús intentar amagar tot el cos dins la sorra:

Vam trobar molts tresors de la natura: posidonia, pilotes de posidonia, plomes,...

Ens va fer un dia meravellos del qual vam gaudir molt...

A la tornada a l'escola, cadascún va exposar el que més l'havia agradat i quasi tots van coincidir en que allò que més els va agradar va ser anar en autobús i anar a la torre de defensa, així que estem pensant que la següent sortida a la natura podria ser visitar una altra torre de defensa per poder visitar-la per dins.

Si us animau a fer alguna caminata, son fàcils d'arribar la torre d'en Rovira en cala Compte i la torre de Ses Portes a Ses Salines. Us deixo un enllaç on trobareu aquestes i d'altres caminates.